STRES
Pise Prof. dr Darko Stankovic
Stres je od suštinskog značaja za život . Mi
bi bili mrtvi bez njega . Ali , previše stresa može dovesti i do same smrti .
Vodeći dobar život je ljudski cilj od samog početka civilizacije , postizanjem
ravnoteže između ove dve sile .
Ali , šta je zapravo stres ?
Ali , šta je zapravo stres ?
Stres se karakterizuje
kao deo ogromnih osećanja nedostatka kontrole nad našom sredinom i nemogućnost da se
stvari promene.Stres je sveprisutan , uporan i podmukao , jer on potiče iz naše
psihe, tj. pretnja dolazi iz naše
psihe , a ne sa spoljašnog sveta .
Širom sveta , u poslednjih 20 godina bile su pune promena
i neizvesnosti . Naši umovi evoluirali su u okruženju naših predaka koji nisu
imali pritisak , buku i brzinu ovog elektronskog doba . Mi smo stalno
bombardovani informacijama i naš mozak često ne može da se nosi sa svim tim .
Moramo da svesno dobijemo na vremenu da se suprotstavimo ovoj mega stimulaciji
, ali vrlo malo nas može to i da uradi .
Povećanje poremećaja stresa i oboljenja je alarmantna . Kompjuterizacija je zabola mnogo radnika ispred ekrana na duži vremenski period , ali ljudsko telo nije dizajnirano za duže sedenje . Mi doživljavamo maksimalnu stimulaciju od najmanje napora i to utiče na disanje.
Povećanje poremećaja stresa i oboljenja je alarmantna . Kompjuterizacija je zabola mnogo radnika ispred ekrana na duži vremenski period , ali ljudsko telo nije dizajnirano za duže sedenje . Mi doživljavamo maksimalnu stimulaciju od najmanje napora i to utiče na disanje.
Međutim, da li je stres kriv za naše reakcije?
Mnogi
pokušavaju da odgovornost za svoje neuspehe,kao i za svoje karakterne mane
prebace na uticaj spoljnih faktora. Ljudi uglavnom optužuju neprijatne okolnosti da su one izvor njihove nesreće, optužuju
stresne situacije kao krivce za svoje stresne reakcije i probleme koji su
nastali njihovim psihofizičkim reakcijama na stres.Ljudi takođe nisu u stanju
da trpe neprijatna osećanja iako su ta osećanja adekvatna životnoj realnosti.
Oni prirodno osećaju tugu kada su svedoci gubitka, ali su uvereni da sa svojom
brigom i svojim depresivnom reakcijom ne mogu da se izbore. Oni prirodno
osećaju gnev zbog nepravde koja ih snalazi, ali tvrde da svojoj gnevljivosti i
mržnji nisu u stanju da se odupru. Oni prirodno osećaju strah zbog neizvesnosti
situacije u kojoj se nalaze, ali im se čini da sa svojom uznemirenošću,
anksioznošću i često paranoidnim strahovima ne mogu da izađu na kraj.
Prirodno je da
osećamo radost kada smo svedoci nečeg dobrog, lepog, ispravnog, itd. Kada su
okolnosti takve da za nas
predstavljaju opasnost, realno je da
tada osećamo strah. Kada smo svedoci
nepravde, adekvatno stvarnosti je da osećamo gnev. Kada smo svedoci nevolje i gubitka prirodno je
da osećamo tugu.
Osećanja treba
da budu adekvatna stvarnosti,i ona sama ne mogu da snose odgovornost za našu
stresnu reakciju. Problem stresne reakcije nije u našim prijatnim ili
neprijatnim osećanjima, već u karakteru motiva kojima na stres odgovaramo (u
pobudama našeg srca). A ti motivi stoje
do našeg htenja (izbora). Nezrela (stresna) reakcija na stresne okolnosti
pojavljuje se upravo onda kada svoju volju pokoravamo destruktivnim motivima
svoje prirode, a ne onim motivima koji su zaista svrhoviti našem dobru.
To se dešava
onda kada prema izvoru naše radosti reagujemo sebičnošću umesto zahvalnošću,
kada u opasnosti reagujemo kukavičlukom umesto hrabrošću, kada na nepravdu
reagujemo mržnjom umesto krotošću, kada na nevolju reagujemo brigom umesto
starateljstvom.
Zapazimo da okolnosti
deluju isključivo na karakter naših osećanja, ali ne i na karakter naših motiva.
Kako na iste okolnosti,
na istu predstavu o stvarnosti u našem umu,i na ista osećanja možemo da reagujemo
sasvim uprotnim motivima (zahvalnost umesto sebičnosti, hrabrost umesto
kukavičluka, krotost umesto mržnje,...), otpada besmisleni izgovor da su za
nerazumno (zlo) ponašanje ljudi krive određene životne (ne)prilike. Šema zrele
i nezrele reakcije na životna iskušenja pokazuje da motivi (pobude) kojima
odgovaramo na naša osećanja, zavise isključivo od našeg htenja, a ne od samih
okolnosti.
Međutim, ovakve
nezrele reakcije na stres, podstiču niz
bioloskih problema, takođe.
Na primer, Autonomni nervni sistem , koji brine o nevoljnim telesnim funkcijama u
organizmu ( na primer , rad srca , krvni pritisak i varenje ) , je takođe
poremećen na neki način . Ovaj sistem je podeljen na dva dela : simpatički
nervni sistem , koja reguliše dejstvovanje organizma " Ustani i
kreni" , i parasimpatičkog koji je odgovoran za odmor , oporavak i
smirenosti .
Takođe, zbog nepravilnog
(više nego što je organizmu potrebno) disanja niski nivo ugljen
- dioksida podstiče simpatički nervni sistem preko parasimpatičkog ,
stavljajući telo na stalnu pripravnost.
Mišićne ćelije postaju nervozne , a glatki mišići
naših krvnih sudova , disajni putevi i zategnuti stomak se stežu kao odgovor na
nedostatak ugljen - dioksida . Postoji povećano oslobađanje histamina , što
otežava alergijske reakcije . Srce počinje da lupa i čovek koji,zbog prekomernog
disanja na usta (gornjim delom plućima) može osećati paniku zbog stresne
situacije, uz lupanje srca i osećati da vapi za vazduhom – hiperventilacioni
sindrom.
Dakle,kako je
čovek razumno i odgovorno biće, nameće nam se pitanje kakva je funkcija našeg
razuma i naše savesti u susretu sa prethodno pomenutim iracionalnim reakcijama
na stres?
Razum nas čuva
od destruktivnih motiva, raskrinkavajući njihov besmisao, dok nas savest čini
odgovornima da se svojom voljom odupremo tim motivima, proglašavajući ih moralno
lošim motivima. Zrela reakcija na iskušenje zahteva upotrebu razuma i savesnu
odgovornost naše volje.
Darko Stankovic,
profesor terapije I teorije stresa na Akademiji za estetiku i kozmetologiju
Нема коментара:
Постави коментар