ETIKA I SEKS
Pise Milos Pavlovic, student
Etika:
Etika
je nauka koja proučava moral, moralna prava… Kako bi čovek trebalo da se ponaša
kada je moral u pitanju i životna pravila koja nam govore šta je dobro a šta
loše. Ponekada se desi da se sa državnim, sudskim i drugim pravilima (zakoni)
ova moralna pravila kose, ali naša tema je za sada seksualni odnos i stvari
koje ljudski rod teraju na taj odnos. Nešto što je starije od bilo kog zakona
je ovih dana jako regulisano zakonom (državnim) koji i proizilazi iz etičkih
(moralnih) zakona. Poenta ovog rada je sagledavanje situacija u kojima se ovi
moralni zakoni kose a kada se poklapaju sa drugima.
Etika
je preteča svega što je danas politika, zakon, statut… Ali iako u isto vreme
danas postoje nalazi se da se odluke koje donosite po jednom ili drugom zakonu
(pisanom ili nepisanom) često kose jedne sa drugima.
Seks:
Je pol, nešto što predstavlja jedinku
ženskog ili muškog pola jedne vrste. Određeni pol nosi sa sobom određene
karakteristike različite u odnosu na suprotan pol i one su uobičajeno organi za
reprodukciju. Zašto uobičajeno? Ovi organi se mogu (često) koristiti i u druge
svrhe koje ćemo kroz ovaj rad komentarisati. Isto tako svaki pol nosi svoje
karakteristike koji, zbog istih tih organa ili nevezano za njih, vrše funkciju
nečega što se razlikuje u telu suprotnog pola. Naizgled dva pola se mogu
razlikovati po konstituciji, crtama lica, polnom organu, mnogim stvarima
vidljivim golim okom ali iza toga se kriju i mnoge stvari koej čovekovo oko ne
može zapaziti kao sto su npr. hormoni i njihova količina i namena u jednom
telu.
Je po drugim definicijama u našem jeziku
snošaj izmedju dve ili više jedinki. Zašto navodimo ovako šturu i kratku
definiciju? Originalna definicija sa Wikipedije: “Snošaj (lat: koitus) ili polni odnos (od latinske
reči sexus — pol) označava čin između dve ili više osoba u kojem dolazi do
stimulacije polnog organa bar jedne od osoba.” – prosečan građanin
ne bi znao ovu definiciju jer se ovako obično jedinka tokom života ne uči. Jako
malo ljudi bi moglo da definiše seksualni odnos kao ovakav. Većina ljudi bi u
definiciju umešalo i reproduktivni sistem i svrhu postojanja, malo religioznih
stavova… Isto tako bi malo umešali i moral i priču o tome šta se sme ili ne
sme, par negativnih stavova o nekim vrstama seksualnog odnosa, a neki se
seksualnog odnosa i dalje stide i ne bi se izjasnili da li ga ili ne
upražnjavaju.
Biologija i seks:
Kroz
biologiju se dugo objašnjavalo - seksualna reprodukcija je process kombnovanja
i mešanja genetskih kodova, često razultira specijalizacijom i formacijom
organizama u varijantu ženke ili mužjaka vrste, a te vrste nazivamo polovima.
Mešavinom
sadržina koje kombinuju muški i ženski pol, kombinovanje se vrši pretežno u
telu ženskog pola osim kod nekolicine vrsta na planeti Zemlji, stvara se nova
jedinka koja nasledjuje neke osobine svojih roditelja ili malo dalje rodbine.
To nastaje zbog mešavine genetskih kodova i stvaranjem novog jedinstvenog za
ovu novu jedinku.
Sve
ovo dovodi do razmišljanja da je uloga seksualnog snošaja tu da bi se formirao
nov život i da bi se nastavila vrsta. Reprodukcija je igrala i i dalje igra
veliku ulogu u ljudskom životu.
2. Terminologija
i filozofski konteksti
Nekoliko
misli i aforizama o seksu (preuzeto sa linka: http://serbianforum.org/ljubav-seks-romantika/54506-nekoliko-misli-i-aforizama-o-seksu.html,
u svrhu preispitivanja gledalaca predavanja):
-
Seks i ljubav mogu ići zajedno, ali samo seks nije ljubav.
- Ne
preterujte, jer je svako preterivanje štetno, pa i u seksu.
- Ne
mislite samo na svoje zadovoljstvo i partner ima pravo na to.
- Ne
očekujte od seksa previše i bićete zadovoljni.
-
Bolje je menjati poze nego partnere (mnogo je sigurnije).
- Ne
žurite, zašto da vam prvi put i svaki put ne bude lepše.
- Ne
činite odvratnim ono što vam može biti najlepše.
-
Uživajte u seksu, ali ne idite dotle da vam se smuči.
-
Kome je sva pamet između nogu, nema je.
- Za
sreću u braku, zdravo potomstvo i dug život potrban je i zdrav seks.
-
Samo seksom se dokazuje onaj ko druge vrednosti nema.
-
Pijanice i budale nisu za ljubav, seks i brak.
-
One koji siluju treba ostaviti bez testisa, a ne bez slobode.
-
Seksualno vaspitanje nije signal za uletanje u seks, već priprema za brak i
zdrave bračne odnose, pa i seks.
-
Uskladiti ritam, dokaz je ljubavi i nesebičnosti.
-
Nije neophodan seks za zrelost, već zrelost za seks.
- Ne
žali se posle, ko ti je kriv ako ne koristiš prezervativ.
-
Nisu svi muškarci švaleri niti su sve žene kurve.
-
Kad pođete u krevet oslobodite se svega, bez obzira na to šta vas čeke ili šta
vi očekujete.
- U
vođenju ljubavi treba biti umetnik a ne nasilnik.
-
Seksualniualni odnosi zaslužuju lepše mesto od mraka i budžaka.
-
Čuvajte se žena koje ne znaju da kažu "ne" i muškaraca koji bi da
odmah dobiju "sve".
-
Odbijanje prevremenog seksa nije zaostalost, niti stipanje u prerane odnose
dokaz naprednosti.
-
Kad ste sa osobom koju volite-volite je, ne opterećujte se dokazvanjem muškosti.
-
Najveća kazna za nekontrolisani seks je "sida".
-
Zreli i zdravi vole se na duge staze i polako, a nezreli na brzinu i nikako.
-
Ako ste smireni gore bolje će vam ići dole.
- U
seksu je najvažnije samopouzdanje, kakvi afrodizijaci.
Koliko
ste često pomislili neku od ovih stavki? Kod većih grupa se najjasnije vidi
povezanost između ljudi, po izrazima lica se vidi koliko se često pitaju sami
nekim od ovih rečenica. Negativni stavovi se mogu steći tokom života ako
nailazite na prepreke ili nezadovoljstva dok delujete u određenim oblastima, a
pošto je ovo oblasti seksa i seksualnosti verovatno je moguće da će negativnije
stavove zauzeti oni koji su već u sebi znali da su možda doživeli neku
nalegodnost u životu povodom ove teme.
Odmeravanje
koliko je moralno pristupiti nekom seksualnom odnosu zavisi od prosuđivanja
prirode seksualnog impulsa, odnosno motiva zbog kojeg se pristupa akciji kao
što je seksualni odnos. Po razmišljanjima filozofa, filozofi se dele na dve
grupe.
Prva
grupa, antiseksualisti kao što je npr. Immanuel Kant (“Makes of the loved
person an Object of appetite”) misle da seks pretvara voljenu osobu u objekat
apetita koji se treba nahraniti. Ovo je to mišljenje koji void ka logici da je
jedini ispravan način upražnjavanja seksa taj koji daje plod, tj. nastavak
vrste. Celibat se smatra najispravnijim moralnim načinom života. Ranije su se
jako često ljudi sa ovom svešću okupljali i imali pokrilje crkve, crkva ih je
podržavala i imali su mogućnost da istraju u svojim tvrdnjama. Kasnije se jako
iskrivila metodologija u kojoj su promovisali svoje ideale, isto kao što se i
dalje koriste isti ideali ali se sredstvo kojim se ide do kraja kosi sa drugim
idealima crkve. Mnogi antiseksualisti danas misle o seksu kao o vrsti narkotika
koji izaziva zavisnost, i ne smatraju čak da se seksu treba pristupiti čak i
kada je u pitanju stvaranje novog jedinstvenog života.
Druga
grupa filozofa, seksualni pozitivisti, objašnjavaju seksualni odnos kao
aktivnost u kojoj zadovoljstvo pričinjavate i sebi i drugima u isto vreme. To
je grupa ljudi koji prigrljavaju seksualnost, mada sa nekim ograničenjima tipa
da partneri moraju biti određenog uzrasta i da pritom odnos bude bezbedan
zdravstveno (ovih dana se misli na zašticen seksualni odnos korišćenjem kondoma
i sličnog). Ova grupa ljudi je obično ona koja promoviše seks kao akcija koji
void nečemu dobrom i treba biti sastavni deo svakog života. Praktikuju i
predavanja o datoj temi a to vidimo i po današnjim mnogim organizacijama kao
što su JAZAS i slični.
Homoseksualnost
je seksualno uzbuđenje jedinke nad osobama istog pola.
Parafilija
je seksualno uzbuđenje jedinke nad predmetima, životinjama, stvarima i ljudima
koji na snošaj nisu pristali ili nisu dovoljno svesni ili po godinama odrasli
da bi na snošaj mogli pristati ili da bi mogli da uživaju u snošaju (da uzvrate
seksualnom uzbuđenošcu na seksualnu uzbuđenost).
3. Pristanak
na snošaj (glavni problem
seks-etike - Kada je individua spremna na snošaj?)
Pristanak
na snošaj predstavlja akt između dva ili više aktera koji su se okupili u istu
svrhu a to je seksualni odnos. Akt se obično odvija tako sto mimikom ili
gestikulacijom tela ili usmenim pristankom dve ili više osoba pristupaju
odnosu. Veliki problem su određivanja moralnih pravila kao što su:
1.
Kada je u redu imati odnos sa drugim
fizikamentom?
2.
Da li i druga strana želi isto što i ja?
3.
Da li ja stvarno želim to?
4.
Da li druga strana želi to?
Ovakva
pitanja nikada nisu dala jasan odgovor jer bi se odgovori razlikovali od osobe
do osobe. Etika je preteča zakona, a etika još uvek ne može dati jasne odgovore
na ova pitanja, iz toga sledi da se i dan danas dešava da u mnogim državama
zakoni vrdaju godinu gore-dole kada je u pitanju određivanje godina u kojima je
dozvoljeno i sa kim imati odnos. Zakoni nisu usaglašeni od države do države i
dešava se da step o zakonima neke države prekršili zakon a po zakonima neke
druge već ste prosečan gradjanin države koji živi svoj život najnormalnije i po
zakonima države u kojoj živi. Bez obzira na to da li ste pozitivista ili
antiseksualista ovo pitanje je jedno koje ste se sigurno i sami pitali, ili o
kojem ste razmišljali makar jednom ako ste doživeli doba u kojem možete osetiti
seksualnu uzbuđenost.
Baš
zato mnogi misle da je u redu imati odnos sa osobom ako ta osoba može imati
seksualni odnos tj. oseća uzbuđenje. Propisivači zakona ne mogu propisati
ovakvu granicu u godinama i ograditi svoje građane od problema jer ljudi ne
sazrevaju seksualno u isto doba života. Isto tako postoji problem i kada
seksualno sazrevanje ne prati u korak mentalnog sazrevanja pa često rezultuje
problemima kao što su neželjena trudnoća, polne bolesti raznih vrsta i težina,
a sa druge strane i onim većim problemima kao što su silovanja i moguća
silovanja (silovanja kod kojih nisu baš najvidljiviji motivi i gde se ne zna
tačno pod kakvim uslovima je pristupljeno odnosu osim po izjavama aktera),
pedofilije, itd.
Etički
se oduvek znalo kada je neka osoba spremna jer sama osoba treba da se izgradi
da sluša svoje telo ali uz malu korekciju odraslih može steći utisak toga šta
želi ili ne želi i šta je loše a šta dobro. Problem je u tome što poneki
odrasli ne znaju to ni sami. Svest bližnjih jedne osobe obićno uči tu osobu da
je loše imati odnose u određenim uslovima. Problemi kod takvih ljudi nastaju
kada im u živote ušetaju osobe koje misle da baš u tom slučaju trebaju
pristupiti u odnos, jer naravno osoba koja je upravo nastupila ima seksualni
nagon koji želi uprazniti baš sa našom dobro učenom osobom. U ovakvim
slučajevima nastaju pokolebanja u osobi. Dok ona sama ne sazna šta je uopšte
seksualno uzbuđenje ne može znati da ona to ne želi. Ako je pak imala seksualno
uzbuđenje do sada i ima ga u trenutku kada odnos treba početi postoje problemi
da osoba ne zna kako i šta treba raditi. Kada i znaju šta trebaju raditi
postoji pitanje da li to trebaju uraditi sa osobom sa kojom u ovom trenu mogu
imati taj odnos.
Brzo
stupaju u odnose oni ljudi koji sebi ne postavljaju ovakva pitanja, a svi bi se
trebalo učiti da razmišljaju češće i brže nego što reaguju po pitanju
seksualnosti. Ako roditeljska (starateljska) seksualna zatvorenost ili
zatvorenost ljudi u našoj okolini sprečava jedinku da zna neke stvari o svojoj
seksualnosti onda se često kao rezultat dobija rupa u svesti kada je u pitanju
seksualnost. Ne znaju se osnovna pravila koja bi se trebala poštovati u
seksualnom odnosu kada je u pitanju ljudsko zdravlje. Osoba koja zna malo ili
skoro ništa o jednom delu svoga života je kao osoba koja ne poznaje sebe, a
svaki čovek treba težiti samospoznavanju.
Makar
i nikada ne pristupila odnosu, osoba treba znati koja su njena prava i obaveze,
isto kao i što treba imati osećaj šta je i kada ispravno a šta je loše u
današnjici. Taj osećaj se stiče ne ćutnjom, već razgovorom, predavanjima i
slobodnim govorom o zadatoj temi.
Od
ranijih doba kada je crkva igrala glavniju ulogu u vođenju države, u nekim
društvima je i dalje ostala svest da se snošaj treba odvijati samo unutar
bračne zajednice i nikako pre ili van nje. U nekim društvima je nepoštovanje
ovih pravila kriminalizovano i proglašeno za zločin. Neka društva su ovakav vid
razmišljanja ukinula ali kod nekih i dalje postoje malo manje rigorozne mere
ali opet nisu ni naivne.
Danas
se dešava da je samo u nekim manjim društvenim skupovima zadržana ova
tradicija, iako se ta društva nalaze unutar većih drušstava u kojima se ovo
pravilo ne poštuje. Zadivljujuće je koliko tradicija može da se ukoreni negde i
da bude na visokom nivou jako dugo iako je svuda oko nas nešto što nam pravi
iskušenja. Tradicija se razlikuje od države do države, nekima su tradicije
slične ali većina bitnijih kultura se razlikuje od onih drugih većih što znači
da iako se čovečanstvo vodi pravilima osluškivanja onog glasa u nama samima šta
je dobro a šta lose uvek je tu i država ili drugi vid kontrolora da propisuje
pravne zakone.
Zaključak
je da je pristanak na snošaj različito regulisan u različitim državama, a da se
u biranju zakona ne gleda toliko etički stav svesti čoveka već neka druga
pravila te se ne može najjasnije odrediti doba čoveka kada je on seksualno a i
mentalno svestan da može preuzeti odgovornost na sebe u odluci ovog tipa. U
našoj zemlji donja granica godine spremnosti na seksualni odnos iznosi 14 godina, iako je opšte poznato da različiti
polovi ulaze u pubertet (seksualno sazrevaju) u različito doba. Osobe jednu do
dve godine starije od tog uzrasta se obično ne gone krivično kada imaju odnos
sa osobom mladjom od 14 godina, smatra se medjuuzrastom i goni se krivično samo
u slučajevima povredi prava druge vrste kao što su silovanja.
U
Srbiji ako osoba koja ima minimalno 18 godina stupi u odnos sa starijom osobom
onda taj snošaj nije kažnjiv za tu stariju osobu jer se smatra da je osoba koja
je napunila 18 godina svesna svoje seksualnosti, seksualno zrela i dovoljno
svesna da samostalno donosi odluke. Iako istraživanja kažu da se seksualnost
formira čak i do 26. godine života.
4. “Vanbračni”
seks (prevara)
Vanbračni
seks i prevare su iste kao bilo koje druge prevare osim što je količina emocija
koje su sadržane u jednom braku obično prevazilazi emocije u sklapanju nekog
bilo kog ugovora. Pri vršenju trampe ili razmene usluga, ugovori se potpisuju a
i ne moraju (brak i zabavljanje) i povreda prava potrošača zna da rezultuje ne
samo raskidom ugovora nego i povredom unutrašnjih osećanja prevarene pravne
strane… Isto tako u braku ili vezi, jedna strana biva prevarena time sto je
druga imala bilo šta u spektru od flerta do seksualnog odnosa, i nova osečanja
unutar prevarene strane su negativna i mnogo jača od one osobe koja je bila
prevarena za neku uslugu. Razlika između braka i veze je ta što se za brak
pravno potpisuje ugovor i obećava vernost i raznorazne tačke koje su propisane
pravnim (krivičnim) zakonom (što crkvenim to i krivičnim, jer kada dođe do
prevare obično treća strana, država, reguliše šta ostaje od svega), a u vezi se
slede moralni zakoni.
Zašto
osobe bivaju prevarene?
Ljudi
su socijalna bića, ne mogu da obećaju pažnju samo jednoj jedinki. Svi ljudi
imaju nagone koji se javljaju sami od sebe, jer su ljudi seksualni, te zbog
toga ne ostaju samo sa jednom osobom za ceo život. Da je to tačno, teorija Platonske
ljubavi bi obuhvatala i seksualne odnose između srodnih duša. Čovečanstvo je
takvo da kada bi se pisala definicija u nekoj enciklopediji o reproduktivnom
sistemu čoveka, ona bi glasila:”Nastoji nastaviti vrstu sa jednim ili više
partnera”, iako mnogima smeta to:”…ili više…”. Dok bi neki želeli da važi:”Ceo
život traže i provedu uz jednog partnera sa kojim imaju mladunčad.” što važi za
pingivne.
Ranija
istraživanja kažu da prosečan muškarac pomisli 19 puta dnevno na seks, dok žene
pomišljaju oko 10 puta dnevno. Isto tako kažu da muškarac koji često razmišlja
o seksu je zadovoljen svojim seksualnim životom i da je to potrebno za njega,
dok za žene su tvrdili obrnuto – da na seks sve što više misli to je
problematičnija žena.
Kasnija
istraživanja su došla do saznanja da su te cifre mnogo veće, jer jedna pomisao
traje manje sekundi nego što su pre govorili, te je rečeno da prosečan muškarac
misli o seksu svakih 6 do osam sekundi, dok žene misle o seksu svakih 25. Ova
računica je pomalo nerealna jer se mora ukljuciti i vreme spavanja kada se
misli ne kontrolišu tako lako, a i mora se imati na umu da se ponekada pomišlja
češće na seks kada je koncentracija uma samo na toj temi jer se samo o tome
misli (poput više uzastopnih pulseva misli nadolaze kada se samo o tome
razmišlja), a onda ide period velike praznine sve do trenutka kada ne pomislimo
opet na isto.
I
zamislite da pustite jednog muškarca sa kojim ste u braku van stana u kojem
zajedno živite? Kao tempirana bomba bi za šest sekundi razmišljao o seksualnom
odnosu a na vidiku mu ne biste bili Vi nego neka druga osoba. Prevara u mislima
je mnogo češća pojava nego na delu, etički bi to bila takođe prevara, ali mnogi
potiskivanjem lošeg osećaja zbog razmišljanja o drugim osobama u sklopu
seksualnog odnosa prevazilaze taj problem i bivaju fizički lojalni partner dok
postoje i oni koji misli pretvaraju u delo i varaju i fizički.
5. Manipulacija
i lična dobit
Manipulacija
je ljudska moć kojom se rado koristi a zbraja je u vrste snalažljivosti. Od
toga na koji način (kroz šta) je koristi sagleda se da li je manipulacija dobro
ili lose iskorišćena metoda snalaženja. Sud koji donosi presudu o tome da li je
pozitivna ili negativna manipulacija je više moralni (etički) sud nego zakonski
sud.
Primer
pozitivne manipulacije može biti ispitivanje svedoka u sudnici, ili u
policijskoj stanici, ili kada se osoba nalazi na litici zgrade i želi skočiti…
Svi žele spasti tu osobu i kako će to učiniti nego manipulacijom ili možda čak
i obmanom. Jako je teško znati u tom slučaju šta treba pričati osobi koju prvi
put vidite u životu, a možda i poslednji. Manipulacija je nešto najmanje što
bist eučinili za spasenje tuđeg života. Ali hajdemo preći na malo blaži primer.
Kada u sudnici svedoka ispituje advokat, on može izmanipulisati svedoka da kaže
istinu. Šta ako svedok na kraju iznese i stvari koje su lažne, samo zato sto je
advokat izmanipulisao svedoka? E to je već slučaj lošije manipulacije. Ako je
istina u pitanju, onda se ona treba čuti, to je etički. Ali ako se manipuliše
svedokom kao što lutkar manipuliše lutkom, onda je to lose korišćeno sredstvo
manipulacije. Postoje dalja pitanja da li se u početku u sudnici nalazio uopšte
etički postavljen sud, tj. da li je optuženi zaista postupio neetički iako nije
postupio pravno i po zakonu, u to ne ulazimo.
Kada
je reč o etici kada se sagleda manipulacija i lična dobit odmah se u čoveku
javljaju neka loša osećanja povodom cele teme. Od kada je seks sredstvo za
manipulaciju ili ličnu dobit? Verovali ili ne oduvek! Jako često se dešava da
problem silovanja ne budu prijavljena jer silovana strana možda ima i dobit
osim što je silovana. Ko je onda tu kriv? Ko se igra mačem od mača i strada,
kaže stara izreka. Manipulacija je korišćena kroz istoriju na mnoge načine.
Seksualna manipulacija se odvijala obično sa zadnjim ciljem, a ponekada je bila
i direktna i otvorena. Kada se zna da se u odnos ulazi sa zadnjim ciljem onda
se to odnosi na prostituciju. Kada se to ne zna onda je jedna od strana
izmanipulisana a druga ima koristi od prve.
Prostitucija
je jedna od najrasprostranjenijih vidova lične dobiti kada je seks u pitanju. Iako
kada gledate sa strane vam se gadi ili izaziva tugaljiv osećaj na pomišljanje
šta ti ljudi rade za pare, postoje zakoni koji regulišu šta treba raditi sa tim
ljudima. Ti zakoni su državni. Moralni zakon bi Vam verovatn rekao da pomognete
osobi u nevolji ali malo ljudi to zaista i uradi. Verovatno su češće takvi
ljudi ismevani nego što su posavetovani ili pomognuti.
Postoje
i oni drugi koji to rade iz zadovoljstva. Često ćete primetiti razliku između
jednih i drugih po njihovom statusu i načinu rada. Dok prostitutke rade po
ulicama, rade kako se snadju, nemaju neke poslovne uslove čak i u zemljama gde
nisu kriminalizovane niti primanja u zavisnosti od vrste posla kojim se bave,
eskorti su osobe koje rade skoro iste stvari samo što ne žele da se zovu tako
pa se vode kao poslovna pratnja iliti eskort. Eskorti se obično snalaze preko
raznoraznih agencija za eskorte, korisnici ovih agencija često ostaju u
tajnosti i sa agencijama se mogu poistovetiti makroi, samo što navodno ne
izvršavaju svoje poslove tako rigorozno. Jako često st emogli ranije u novinama
i njihovim trač rubrikama da nađete članak koji govori o iskustvima neke bivše
poslovne pratnje koja je sada poznata ličnost ili slično. Svi ti ljudi su ljudi
u osnovi, samo sto jednima je manipulisano da se time bave jer je predstavljeno
da ne mogu ni sa čim drugim, a onda kada uđu u sve to ne mogu vani, a drugi su
ti koji su zapošljavani da manipulišu drugim ljudima (korisnicima njihovih
usluga).
Drugi
vid manipulacije kroz seksualni odnos jeste mobbing. Česta pojava u svetu, što
iskrena to i lažna, je zastupljena i kod nas u Srbiji. Mobbing je upražnjavanje
seksualnog odnosa ili prisila na seksualni odnos korišćenjem poslovno imućnijeg
položaja nad onima koji su niže na lestvici. Češće se to dešava kada je muškarac
manipulator, ali ima i obrnutih slučajeva. Ovim putem mnogi ne odluče da
prijave seksualno uznemiravanje jer imaju određene beneficija na svom radnom
mestu zbog zoga što se i sami osećaju kao da imaju stvari u svojim šakama. Tek
kasnije, kada iskorišćena osoba dobije otkaz, ona se odlučuje da krivično goni
nadređenog. Ovo je često problem kada je sudstvo u pitanju pošto je ovakvo
suđenje postao trend u svetu i kada god se dobija otkaz može se potegnuti
ovakvo pitanje morala. Malo je ređi slučaj gde potlačeni odmah po snošaju
prijave svoje poslodavce. Isto tako je nemoralno etički to što osoba prećutkuje
o tome da je izmanipulisana dok god ima koristi od toga, ali ako se dokaže bilo
kada kasnije u životu da je zaista slučaj na poslu bio mobbing onda potlačeni
dobija pobedu na sudu. To je slučaj kada je manipulacija u nekom trenutku bila
obostrana ali potlačeni odnosi pobedu na sudu iako je moralno lose bilo sa obe
strane. To je slučaj kada se etički i pravni sudovi razlikuju.
To
su bili više pravno kažnjivi vidovi manipulacije i lične dobiti kroz seksualni
odnos. Ali moralno, tj. etički, što je i naša tema u ovom radu, se takva vrsta
manipulacije dešava svuda oko nas. Parovi sun a sve strane na ulicama, svi idu
po lokalima, piju razna pića, tradicija je da je kavaljerstvo osobina koju
muškarac treba nositi, kada on biva kavaljer on otvara vrata, on daje jaknu na
zimi, on plaća piće… U svakom slučaju, jasno je da ljudi jedni drugima
manipulišu često za dobit seksa ili za dobit drugih stvari kroz seks. Samo što
rezultat nije uvek u obliku vrednosnog papira već možda u obliku nekog pića ili
obećanja za bolje sutra. Dosta brakova je na osnovu ovog pravila osnovano, a
ruši se brzinom koliko je potrebno da se jedno bogatstvo potroši (slučaj kada
se parovi razvode kada se oseti materijalna nesigurnost je sve češći). Bez
obzira na sve seks i dalje ostaje i kada se oseti da se seksom može lakše doći
do materijalnih stvari na kratkoročnom ili dugoročnom planu često se iskoristi
a one ljude koji rade to otvoreno na ulici i dalje pljujemo ili im se
podsmevamo, ili sažaljevamo ali nikada ništa ne činimo povodom toga.
6. Homoseksualnost:
Homoseksualnost
je u mnogim društvima tabu tema još uvek i ma koliko neko društvo spadalo u
pozitivističke i dalje se nailazi na problem kada se u jednom društvu nađe
osoba homoseksualnog identiteta. Ovo se dešava iz više razloga. Nekada je to
zato što ljudi nisu upoznati sa temom homoseksualizma ili sa jedinkom takvog
seksualnog opredeljenja. Nekada jer je kroz odrastanje jedinka viđala samo
jedan oblik ponašanja prema takvoj vrsti seksualnosti. Činjenica je da većina
ljudi današnjice ne upražnjava seks samo zbog nastavka vrste ali i dalje imaju
tu netrpeljivost prema ovoj grupaciji iako rade iste stvari, a često kao
izgovor za tu netrpeljivost koriste antiseksualnu izjavu kako to nije prirodno
i ne urađa plodom. Time se dešava da imamo dve grupe unutar jedne jedinke sa
suprotstavljenim mišljenjima. Mada ta jedinka ne mora da registruje da ima
mišljenja koja se kose jedni sa drugim pa se ovakvim ispravljanjem mišljenja
mnogi ljudi ne bi bavili.
Odbijanje
u društvu, ignorisanje pa čak i fizičko iživljavanje nad ovakvim licima je u
nekim državama jako često dok u drugima se može reći da vlada raj za ovakve
osobe. Brak i usvajanje dece je nešto bi želeli da mogu ali se dovodi u pitanje
da li je etički da jedinka ima dva roditelja istog pola. Odgovor na ovo pitanje
možda leži u tome da jedinka treba imati staratelja, često decu iz usvajališta
uzimaju totalni stranci za to dete. To dete u svakom slučaju nema biološke
roditelje, a sigurnost materijalnu mu pružaju ljudi koji imaju para. Ako mu to
nisu biološki roditelji, onda mu to mogu biti neki prijatelji (često se
kaže:”Volim te kao brata, mamu…”), da li to znači da bilo koji stranac koji nam
pruži ruku kada nam je potrebna može biti staratelj? Ako je odgovor da, onda do
sada nismo se zapitali kog je pola taj staratelj i šta radi u svojoj sobi i sa
kim. To većina dece ne sazna ni za svoje roditelje dok živi sa njima, ali je
opšte mišljenje da to homoseksualci rade malo drugačije. U nekim zemljama
istopolni brakovi su odobreni, u nekima od njih je i usvajanje dece… Ima još
mnogo prava za koja se bore osobe homoseksualnog opredeljenja ali život je
takav da svi nailazimo na prepreke pa oni nailaze najčešće ne prepreke koje
formira društvo u kojem žive.
Da
li je homoseksualnost bolest?
Pitanje
je aktuelno kada god dođe taj oktobar i svima je na umu - šta sada ovi hoće? U
Srbiji, a i u većini drugih zemalja, obezbeđeno je besplatno zdravstveno osiguranje
za sva lica koja boluju od neizlečive bolesti. Često se ljudi u našoj zemlji
izjašnjavaju kao da je homoseksualnost bolest i da takva lica treba
likvidirati. Ako je bolest onda vlast Srbije treba obezbediti svim takvim
licima besplatno zdravstveno osiguranje, kao i nekima penzije ako ne i svima.
Moralno, ovi ljudi su bolesni, ali pravno ih ne tretiramo tako… Čudna pojava
ali kada se postavi pitanje penzije svi ustuknu i niko ne menja zakon. Poenta
je da se homoseksualizam ne vodi kao bolest u Srbiji odavno, ali se ljudi prave
kao da je to i dalje slučaj. Isto tako kriminalizacija homoseksualizma je
daleko u istoriji čovečanstva u našem delu planete pa i dalje vidimo da se
dešavaju nasilja samo zato što to oni rade na drugačiji način. Da li je drugačiji?
Odnosi koje ove jedinke upražnjavaju nisu nešto mnogo drugačiji od
heteroseksualnih. Sve te odnose i heteroseksualna lica upražnjavaju osim jednog
koji je za heteroseksualna lica jedinstven i ima za rezultat plod reprodukcije.
Homoseksualac,
gej, homić, peder… to su reči kojima se nazivaju osobe muškog pola ove
seksualnosti. Lezbejka, leca… Nazivi za ženski pol ove seksualnosti.
Transsrodna osoba je ona koja je pristupila operaciji promene pola i prima
hormone suprotnog pola da bi izgledala kao baš taj suprotan pol. Tranvestit je
osoba koja se oblači kao suprotan pol a u nekim slučajevima se misli i na osobe
koje su se podvrgle operacijama estetske hirurgije ali nisu promenile i pol.
Crosdresser je osoba koja se oblači kao suprotan pol, ali ne mora da znači da
je zanimaju osobe istog pola (primer muškarca koji se oblači kao žena ali ga i
dalje zanimaju žene, i muškarac koji se oblači kao žena a zanimaju ga
muškarci).
Homoseksualnost
je vrsta seksualnosti prema kojoj se obično ne postupa etički iako pravno su
čak malo zaštićeni. Problem je što se zakon u tim slučajevima može izbeći.
Pravni sud obično u našoj zemlji ne reaguje na tužbe diskriminacije te vrste
kao za druge vrste, a moralni sud u ljudima postoji, samo što je takvo osećanje
griže savesti lakše potisnuti nego kod nekih drugih slučajeva kada s ene postupi
kako na griža savesti nalaže.
7. Parafilija
Parafilija
je pojava kod ljudi gde se javljaju seksualna uzbuđenja prema predmetima,
životinjama (bestijalnost) ili prema drugim stvarima koje nisu u prirodi da budu
aktivatori seksualnog uzbuđenja u čoveku. Thomas Nagel govori o tome kako je
parafilija u stvari svaka pojava seksualnih nagona kod kojih nemaju sve strane
seksualno uzbuđenje u isto vreme, a kamoli da su sve strane dale potvrdu ili
pristanak na snošaj. Ovo tvrđenje je uzeto kao jedna od osnovi za objašnjavanje
pojma parafilije. Mnogi ovde svrstavaju i homoseksualnost, iako je ona više
slučaj seksualnog pozitivizma a ne parafilije. Isto tako ljudi često
poistovećuju pedofiliju sa homoseksualizmom, iako je homoseksualizam
seksualnost u kome je bitno ko je koji pol, a pedofilija je pojava gde osoba
ima seksualno uzbudjene nad osobama koje po svesti nisu spremne a godinama
premlade za odluke tog tipa i za pristanak na seksualni odnos i nema veze sa
polom. Primer za ovo je pedofil heteroseksualac i pedofil homoseksualac. Niko
ne garantuje da je svaki pedofil ujedno i homoseksualac.
Dakle
seks sa predmetima, smatra se parafilijom. Seks sa životinjama takodje. Drugi
naziv za parafiličare je seksualni perverznjaci. Danas je reč perverzno često
korišćena u svrhu nečega što je dobro ili opšte poželjno među mladima.
Perverzija
- izopačenost, izopačenje, pokvarenost, protivprirodnost (spolna), anomalnost u
seksualnom životu čoveka koji se sastoji u odstupanju od normalnog seksualnog
cilja. Tako da neetički korišćenje i nazivanje ljudi i stvari perverznim dovodi
do moralne pokude, ali da li ju je iko osetio? Nije, ali zato su svi osetili
onaj osećaj kada cuju da je uhapšen pedofiličar, ili bestijalista (bestijalnost
je seksualna uzbuđenost prema životinjama)… Čim je uhapšen mora da je učinio
nešto loše, a čim je to uradio onda mora da je kriv, i tako u nedogled mi bismo
ga već stavili na lomaču a nije na nama da odlučujemo o smrtnim kaznama. U ovom
slučaju moralni sud reaguje mnogo oštrije nego pravni sud.
8. Javna pristojnost
Javna
pristojnost se najviše odnosi na obučenost (pokrivenost) određenih delova tela
koji mogu izazvati seksualno uzbuđenje. Kroz istoriju postoji pojam
uniformisanja, te su se uniformisala određena lica da bi se videlo kojim se
poslom bave, uniformisala deca kada idu u školu da se ne bi razlikovala po tome
ko koliko para ima. Uniformno oblačenje je izraženo i dan danas u nekim
kulturama kao što su Saudijska Arabija i Avganistan gde se zahteva da vam veći
deo tela mora uvek biti pokriven, dok se u nekim plemenima nagost tela smatra
normalnom pojavom. Postoje određena nepisana pravila čak i u Srbiji kako se gde
treba oblačiti, pravila se ta mogu eskivirati, ali zna se tačno ko može da
eskivira pravila a ko je osuđen na linč kada je javna pristojnost u pitanju.
Većina stanovništva pokušava izbeći ta etička pravila, ali kada ne uspeju u
tome obično ne osećaju grižu savest nego bes jer njima baš nije popušteno. Da
li je problem što se ne popušta svima ili je problem što se propustilo nekima?
Hajdemo da popričamo o problem kolektiva profesora jednog fakulteta… Kada zakon
nalaže da se osobe nespremne za čas proteruju sa nastave, a to svi profesori
znaju i tvrde da će sledovati, a sa druge strane se desi slučaj da je jedan
professor progledao kroz sake studentima, a drugi je održao reč, onda dolazi do
moralnog suda. Moralno se sudi na nivou fakulteta profesoru koji je izbacio sa
časa većinu studenata jer se student osećaju loše zbog nepoštovanja pravila,
ali u kolektivu profesora moralno se i pravno sudi profesoru koji nije
ispoštovao pravila.
Tako
da kada je u pitanju propuštanje onih koji nisu javno pristojni etički se treba
staviti tačka na takva propuštanja, ali sa druge strane nije normalno zahtevati
od ljudi da na temperaturi od 38° C nosi dugačke pantalone i gornji deo na duge
rukave. Sasvim je u redu kada se u javnosti obezbede uslovi za takvu nošnju ali
zbog moralnog zakona o nošnji ne može pravni zakon da se uvede da svako mora
obezbediti klima uređaj svojim zaposlenima. I zato se mnogima propušta kada je
javna pristojnost u pitanju, i obično je slučaj da se to propušta ženama pa
muškarci dobiju deblji kraj. Ali to uvek dođe do neke granice.
Druga
krajnost je kada se dospe u situaciju gde je potpuna nagost prisutna. Ovakvi
slučajevi se mogu videti na raznorazim revijama, izložbama, kao i na
nudističkim plažama. Nudistička mesta su slučaj jako čudan za većinu nacija.
Iako je opšte neprihvatljivo da ljudi idu goli ulicama, postoje razna
nudistička mesta gde se možete potpuno obnažiti. Iako je na ovim mestima nagost
dozvoljena i potpuno obnaženi subjekti se ne gone krivično, javno seksualno
ponašanje nije dozvoljeno ali se na njega može ponekada naići.
- Zakoni
i praksa u Srbiji
U
Srbiji nema propisanih zakona protiv obnaženosti, ali se moralno mnoga lica
mogu osetiti ugroženim na ulicama Srbije iako zakon ljudima ne dozvoljava da
diskriminišu obnaženu osobu. Isto tako postoji mogućnost da je obnažena osoba
naturista, zbog pripadnosti određenoj religiji i svojih verovanja moralno ne bi
bilo lepo osuđivati takvu osobu samo zato što se našla u našoj ulici. Iako bi
policija jako često prišla i primenila zakon na obnaženu osobu, taj zakon ne
postoji. Mnogo često se ljudi nađu u situaciji da ne budu pušteni u određenu
zgradu javne službe samo pod izgovorom da su neprikladno odeveni. Do sada je
takvih slučajeva mnogo, a zakona ni jedan. Da li je bilo moralno da se mnogi na
kontu zakona koji ne postoje osete ugroženo? Ipak ste često verovatno videli da
neke propuštaju neprikladnije odevene a Vas ne, moralno ili ne, odlučite sami.
9. Kontrola seksualne etike i morala u
državi
Ko
vrši kontrolu seksualne etike i morala u našoj državi? Da li mi ljudi? Da li
država svojim zakonima?
Kada
su pisani zakoni u pitanju, seksualnost je malo sputavana stvar u našoj zemlji,
neka seksualnost malo više neka malo manje. Zakonik naše zemlje sadrži mnoge
tačke koje se ne poštuju i postupa se mimo njih, a opet postoje oni koji nisu
ni uvedeni ali postoje tarife kazni koje ne postoje u zakonu.
Svi
smo mi seksualni, većina nas radi to na isti način, a većina radi i zbog istih
stvari. Dosta ljudi se slaže da seksualnom odnosu pristupa radi zadovoljstva.
Ljudi pišu zakone ali zakoni nisu onakvi kakva su nam mišljenja. U Srbiji
kontrolu seksualnog morala i etike bi trebao da vrši narod, jer svako od nas
zna čemu pristupa, kada i zašto, a zakone o tome pišu ljudi koji su iz istog
tog naroda koji živi u istim ovim ulicama gde i mi živimo. Ali zakone kao da
pišu neki drugi ljudi.
Pisane
su peticije za podizanje granice seksualne spremnosti na polni odnos, i predlog
je odbijen. Molba je sadržala preko 30 000 potpisa da se starosna granica
podigne sa 14 na 16 godina sa tim sto granica godina ljudi koji mogu pristupati
seksualnom odonosu sa maloletnikom je do pet godina iznad tih što iznosi 21
godinu, ali je predlog odbijen.
Isto
tako mnogo puta je zatraženo uvodjenje zakona o zabrani diskriminacije nad mnogim
licima među kojima su i seksualne manjine (LGBT lica), ali je i to svedeno na
neki minimum, a opet se dešava da se zakoni ne poštuju i procedure gonjenja
izvršioca krivičnih dela prolaze bez nekih rigoroznih kazni.
Zakoni
u Srbiji kažu da je diskriminacija zabranjena i postoje sudovi za gonjenje
ovakvih ljudi ali jako malo je toga urađeno da se zaista sredi problem
diskriminacije. Za državu koja je seksualno pozitivistički nastrojena čudni su
ti dupli standardi građana kada su manjine u pitanju.
- Zaključak
Etički
odnosi prema seksualnosti u Srbiji i svetu variraju od naroda do naroda i od
države do države. Mnogi odnosi su ostali isti, pogotovu u narodima kao što je
naš, iako se tradicija poštuje samo onako kako određenima odgovoara ovih dana.
Kao narod mi imamo jaku seksualnu energiju i po nekim statistikama drugi smo u
Evropi (Madjarska je prva) po raznolikosti seksualnosti i po tome koliko
uživamo seksualne odnose i u seksualnim odnosima, ali opet u javnosti se
zgražavamo nečega sto je veliki deo nas i postupamo jako neetički ako ijedna
osoba želi da istupi makar malo a to dovodi do jako loših rezultata. Narod se
treba seksualno oslobađati a ne seksualno deprimirati, jer povećanjem
aktivnosti svih seksualnosti povećava se makar malo i aktivnost u kojoj se
snošaju pristupa radi reprodukcije i time povećava natalitet našeg naroda. Nije
poenta u jadikovanju i mračenju seksualnih aktivnosti već u pospešivanju da se
to sve više i više dešava, makar ono i ne rezultovalo plodom svaki put… nekada
hoće…
11.Literatura
4.
Suzana Živkovic, pravnik, intervju
8.
http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_sex
-
o filozofskim aspektima kada je u pitanju seks i par pojmova...
12. http://www.mup.gov.rs/cms_lat/sadrzaj.nsf/zakoni.h
-
sajt ministarstva unutrasnjih poslova Srbije i zakoni
Нема коментара:
Постави коментар